Woda kokosowa – naukowe aspekty zdrowotne

Woda kokosowa stała się ostatnio jednym z najmodniejszych napojów. Jest smaczna i orzeźwiająca. Co więcej, zawiera wiele ważnych składników odżywczych, w tym minerały, których większość ludzi ma niedobory. Oto korzyści zdrowotne, płynące z picia wody kokosowej.

Źródło ważnych składników odżywczych

Kokosy rosną na dużych palmach Cocos nucifera. Mimo nazwy orzech kokosowy jest tak naprawdę owocem. Woda kokosowa to sok z wnętrza młodego, zielonego kokosa. W naturze służy odżywieniu owoców. W miarę dojrzewania część soku pozostaje w formie płynnej, a reszta zmienia się w biały miąższ, zwany po wysuszeniu koprą. Woda kokosowa zatem tworzy się naturalnie i zawiera 94% wody i bardzo niewiele tłuszczu. Nie należy jej mylić z mlekiem kokosowym, które w uproszczeniu produkuje się poprzez dodanie wody do rozdrobnionego miąższu. Mleko takie zawiera tylko 50% wody i jest bardzo tłuste. Pełne dojrzewanie kokosów trwa 10- 12 miesięcy, a wodę pozyskuje się z owoców około 6-7 miesięcznych, choć w niewielkich ilościach znajduje się ona także w dojrzałych orzechach. Przeciętny młody kokos mieści 0,5 do 1 szklanki soku. Jedna szklanka to 46 kalorii i całe bogactwo składników:

  • węglowodany: 9 gramów
  • błonnik: 3 gramy
  • białko: 2 gramy
  • witamina C: 10% RDI (zalecana dzienna dawka)
  • magnez: 15% RDI
  • mangan: 17% RDI
  • potas: 17% RDI
  • sód: 11% RDI
  • wapń: 6% RDI

Właściwości przeciwutleniające

Wolne rodniki to niestabilne cząsteczki powstające w komórkach w trakcie procesów metabolicznych. Ich produkcja wzrasta podczas stresu bądź chorób i urazów. Zbyt duża ilość wolnych rodników prowadzi do stresu oksydacyjnego, który może skutkować chorobami. Badania na zwierzętach wykazały, że woda kokosowa bogata jest w antyutleniacze, modyfikujące wolne rodniki tak, by nie powodowały szkód. Nie są znane jeszcze podobne wyniki w badaniach na ludziach.

Korzyści w walce z cukrzycą

Badania wykazały, że woda kokosowa może obniżyć poziom cukru we krwi i poprawić inne markery zdrowotne. Badania prowadzono na zwierzętach i ich wyniki wymagają jeszcze potwierdzenia u ludzi. Tym niemniej dzięki 3 gramom błonnika i 6 gramom węglowodanów na filiżankę woda kokosowa z łatwością wpisze się w dietę cukrzyków. Jest także dobrym źródłem magnezu, który zwiększa wrażliwość na insulinę i obniża poziom cukru u osób z cukrzycą typu 2 i stanem przedcukrzycowym.

Zapobiega kamieniom nerkowym

Picie wystarczającej ilości wody zapobiega kamicy nerkowej. Woda kokosowa działa jeszcze lepiej: badania wykazały, że zapobiega ona przywieraniu kryształów wapnia i szczawianów do nerek i innych części dróg moczowych.

Jedzenie zdjęcie utworzone przez freepik - pl.freepik.com